torsdag 19 november 2009

Till önskelistan:

Har studerat lite olika fotobloggar och -tutorials för att lära mig mer om porträttfoto. Inser att jag grymt gärna skulle vilja ha ett dylikt objektiv:


50 mm brännvidd är tydligen idealt vid porträttfoto och ett bländartal på ner till 1,8, vilket skulle ge riktigt kort skärpedjup. Dessutom ger det fasta objektivet mer ljusstyrka.

Det tillsammans med ett stativ skulle göra, om inte mitt liv, så i alla fall mitt fotograferande ännu roligare.


Så någon dag när plånboken känns lite trång, ska jag införskaffa något av ovanstående.


5 kommentarer:

  1. Om du är sugen på att leka lite modefotograf, så har jag en del som skulle vilja bli fotat..:D Du kan ju få ta en snygg porträttbild av mig också...

    SvaraRadera
  2. Jag kommer gärna till Uppsala och hälsar på!

    SvaraRadera
  3. Vad gör 50 mm-objektivet så bra? Måste förhöra mig om vad jag ska köpa...Räknar du det till ett makroobjektiv eller mer som en inomhuslins? JAAA, kom till Uppsala!

    SvaraRadera
  4. 50mm är inte ett makro-, utan mer ett universalobjektiv, men som lämpar sig bra för inomhus- och porträttfoto.

    Men som sagt, ett fast objektiv ger mer ljusstyrka och det låga bländartalet ger kortare skärpedjup.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Du har väl en D60? Då får du inte autofokus med det objektivet. Med kort skärpedjup blir det svårt att fokusera manuellt. Nikons 35mm AF-S 1,8 ger kort skärpedjup och autofokus och ett enligt mej mer användbart utsnitt. Den är lite dyrare men mer allround. Som porträttglugg än 50mm bra. På min blogg har jag några nytagna bilder med 50mm 1,8 tagna med f2,8 och en blixt sb-800.

    /Joacim Brohede

    SvaraRadera